You are here: Home > Termékekről > Könyezettudatos és menő: online vásárlás

Könyezettudatos és menő: online vásárlás

A napokban pont arról hallgattam egy előadást, hogy bár a pandémia felpörgette az online értékesítést és az interneten való vásárlást, a nagy felfutás ellenére is még csak a vásárlásaink 10-12%-át teszi ki a világhálón való rendelés.

Pedig valljuk be kényelmes és környezettudatos megoldás, azaz érdemes lenne még aktívabban használni, ha már lehet.

De hogyan is legyünk felelős és okos online vásárlók? Íme, néhány tipp:

  1. Minél közelebb, annál jobb!

Manapság rendeléseink nagy része másik égtájról, távoli kontinensekről érkezik, csomagjaink egy része tuti a fél világot bejárja. Éppen ezért (meg az adó- és vámszabályok miatt is) javasolt utánanézni, hogy a hazai forgalmazók kínálatában nem találjuk-e meg ugyanazt a terméket (vagy egy szuper helyettesítő terméket), itt a szomszédban. A szállítás nem csak a környezetet, hanem a pénztárcánkat is megterhelheti, sokszor többe kerül a postázás, mint maga a rendelt áru.

Különösen élelmiszerrendelésnél érdemes a hazait preferálni: szezonális zöldségeket és gyümölcsöket választva nem csupán a hazai kistermelőket segítjük, hanem ökológiai lábnyomunkat is lényegesen csökkenthetjük.

  1. Intézd önállóan, futár helyett csomagautomatával!

Ha a vásárlást önállóan intézzük, vajon miért várjuk el, hogy a csomagot valaki más adja a kezünkbe? A karantén alatt a házhozszállítás volt a legbiztonságosabb megoldás, a trend azonban változik. A kiszállítás nemcsak drága, de a környezetet is egyre jobban terheli. A kiszállítással ellentétben a csomagautomatákkal akkor vesszük fel a kapcsolatot, amikor jólesik, munka előtt, után, esetleg edzésre menet. Igaz, nem minden esetben kivitelezhető (romlandó áru esetében lássuk be necces).

De tény és való, hogy a karbonlábnyomunk szépen karcsúsítható az automaták segítségével: míg a FOXPOST a csomagautomatás átvételre csomagonként csupán 0,2 kg-os széndioxid-kibocsátást mér, a házhozszállítás esetében ez az érték akár 1 kg is lehet. A kutatás szerint egyetlen félév alatt 14 százalékkal nőtt a csomagautomatát kipróbáló online vásárlók aránya, és ez a szám a jövőben borítékolhatóan emelkedni fog. A csomagautomatás átvétel ugyanis magától értetődően illeszkedik az önkiszolgáló életmód új, mindennapi gyakorlatába, ebben pedig nagyon hasonlít a streaming tévézés logikájához. Ma már akkor és azt nézzük, amit szeretnénk, nem pedig, amit éppen adnak. Természetes, hogy a vásárló akarja eldönteni azt is, mikor van a csomagátvétel „főműsorideje”, és nem szeretné egy futárhoz igazítani a napját.

  1. Kerüld a felesleges csomagolást!

A csomagolás az egyik legkritikusabb pontja az online rendeléseknek, a legtöbb termék feleslegesen sok műanyagba bugyolálva érkezik. Próbáljunk meg olyan termékeket választani, amelyek lebomló, komposztálható vagy papíralapú csomagolásba kerülnek. Ha erre nincs lehetőség, a csomagolóanyag megfelelő szelektálásával is közelebb kerülhetünk a zöldebb fogyasztáshoz. Amennyiben tényleg durván túlzó a lehámozandó csomagolóanyag mennyisége, azt akár érdemes jelezni a feladónak.

  1. Ne aprózd el a rendeléseidet!

Az ételrendelésnél már bevett gyakorlat, hogy többen rendelnek ugyanonnan. Érdemes a módszert az egyéb online vásárlásokra is kiterjeszteni, akár ruhákra és bútorokra is, ha olyan közösségben élünk, ahol a többiek is hozzánk hasonlóan gondolkodnak. Nemcsak a pénztárcánknak, de a környezetnek is jót teszünk vele, ha emellett hajlandóak vagyunk „magunkat is bevárni” megrendeléseinkkel. Ha ugyanabból a webshopból, nem hetente, külön-külön rendelünk egy-egy apróbb cikket, hanem egyszerre, akkor egy fuvarral kapjuk meg őket. A forgalmak csökkentésével mi is hozzájárulhatunk a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, és még a szállításért is kevesebbet kell fizetnünk.

  1. Légy tudatos: pénzt és szén-dioxidot spórolsz vele

Vásárlás előtt mindig mérlegeljük, valóban szükségünk van-e mindarra, amit a webshopok reklámjai hirtelen elénk dobnak. Az impulzusvásárlás nem minden esetben okoz többet a pillanatnyi boldogságnál: felesleges fuvar, feleslegesen költött pénz és felesleges áru lehet a jutalmunk, ha óvatlanok vagyunk.

Szerencsére egyre elfogadottabb, sőt divatosabb a használt vagy alig használt árucikkek adás-vétele, amit vevőként és eladóként egyaránt megfontolhatunk. Az egyik háztartásban szükségtelenné vált tárgy egy másikban boldog, új tulajdonosra lelhet, és ilyenkor egy kicsit a környezetünk is fellélegezhet.

pexels-andrea-piacquadio-919436_v

Tags: ,

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.