Mintha és mégse – megérkezett a The Vegetarian Butcher választéka a magyar piacra
Hosszú évek óta flexiteriánusnak vallom magam, fogyasztok húst, de alapvetően mértékkel, a napjaimhoz nem tartoznak hozzá a felvágottak, és szezonban sokkal többre értékelem a mediterrán konyha és a hazai gasztro zöldség alapú ételeit, mint a húsos fogásokat. A hús a bolygónk és a létezésünk szempontjából rendkívül sarkalatos alapanyag, amelynek végnapjait már régóta tudjuk, csak az elfogadás várat még magára.
A magyar lakosság húsfogyasztással kapcsolatos fogyasztási felmérve kiderült, hogy a magyar fogyasztók 84%-a gyakran, illetve rendszeresen fogyaszt húst vagy húskészítményt, holott sokan vannak tisztában azzal – a megkérdezettek több mint fele –, hogy a hús előállítása jelentős környezeti terheléssel jár. A vizsgálat eredményeiből az is kiderül, hogy a környezetre gyakorolt kedvezőtlen hatásnál fontosabb érv a magyar fogyasztók számára az a meggyőződés, hogy a megfelelő fehérjebevitel, illetve az emberi szervezet számára optimális táplálkozás nem képzelhető el hús nélkül: ezeket a véleményeket a válaszadók közel 90%-a osztja. Szintén fontosabb a zöld gondolkodásnál a húsfogyasztás élvezeti faktora, hiszen a megkérdezettek közel háromnegyede szerint az állati eredetű húsok íze nem helyettesíthető mással.
A tegnapi sajtóeseményen a Unilever Magyarország egy, a nemzetközi piacon már régebb óta bevezetett és jól vizsgázott húshelyettesítő márkát mutatott be: a The Vegetarian Butcher-t.
A termékcsalád jelenleg négy taggal van jelen a magyar piacon, a HoReCa – azaz a szálloda, étterem – vonalon már 2019-ben megjelent nálunk is ez a húshelyettesítő, amelynek felhasználása rendkívül sokrétű, ahogy azt mi magunk is megtapasztalhattuk.
A Vegetarian Butcher nem kevesebbre vállalkozott, minthogy olyan valódi, minőségi alternatívát nyújtson, ahol az élvezeti és beltartalmi érték a húséhoz hasonlatos, mindezt sokkal kisebb környezeti terhelés mellett előállítva.
A húshelyettesítő készítmények esetében nem is a mit, hanem a hogyan a leggyakrabbi kérdés, hiszen a matéria még ha megszólalásig hasonlít is a kiváltani kívánt húshoz, a felhasználása – teljesen jogos – kérdéseket vethet fel a fogyasztóban.
Ezeket a félelmeket oszlatta el Varjú Viktor és Várszegi Zsolt a sajtóreggelin, ahol csodálatos, illatos és mutatós formában közelítette meg a kérdést. A termékfejlesztésben közreműködő séfek által alkotott fogások jól bizonyították, hogy a kínált termékek panírozott, nuggets formában, darált, szaftos ételekhez vagy akár hamburgerhez, fasírthoz ideális alakban és natúr húst helyettesítő módon is megállják a helyüket. A falatnyi rántott tételekkel gazdagított cézár saláta, a bolognai szósszal kínált tészta, az édeskés buciba csomagolt, – kamaszkorunk legszebb nyarait idézően – csalamádéval kínált hamburgerben és a fokhagymaillatú, parázskrumplis, gazdag brassóiban is hozta azt, amit mindannyian elvárunk tőle: az ízt, az állagot és – nem mellesleg – a megfelelő beltartalmat.
A The Vegetarian Butcher születésének története egyébként izgalmas, kitalálója a 9. generációs holland farmer, Jaap Korteweg, aki letett az otthoni húsfogyasztásról, éttermi alternatívákat keresett, azaz csak ott fogyasztott húst, közben próbált rájönni, hogy hogyan lehetne a számára elengedhetetlen élvezeti értéket állati összetevők nélkül megalkotni.
Az általa életre hívott márka küldetése, hogy új, fenntartható technológiákkal, hüvelyesek és gabonák felhasználásával olyan, húst helyettesítő termékek szülessenek, amelyekkel a húsimádóknak sem kell lemondaniuk a klasszikus húsételek ízéről, állagáról és hagyományairól, amikor ezeket a vegetáriánus vagy a vegán helyettesítő termékeket választják.
Nem mellesleg ezek a termékek fehérje-, vas- és B12-vitamin-forrást is jelentenek, illetve megfelelnek azoknak az elvárásoknak is, amelyet a magyar fogyasztók fogalmaztak meg a húshelyettesítők kapcsán. A kutatásban ugyanis a megkérdezettek közel 70%-a vélte úgy, hogy az ideális húshelyettesítőnek az állag, több mint 80% szerint pedig a felhasználás módja terén is a húsra kell hasonlítania.
A négyféle gyorsfagyasztott termékből, vagyis az Unbelievabull Burger vegetáriánus marhahúspogácsa-helyettesítőből, a Lucky Nuggets vegán panírozott falatkából, a Chickened Out chunks vegán darabolt csirkehús-helyettesítőből és a Magic Mince vegán darálthús-helyettesítőből álló portfólió már számos üzletben elérhető és még több üzletlánc kínálatába bekerül a közeljövőben.