Kávé olaszul – Caffè Vergnano
A Casa del Caffè Vergnano történetéről már többször meséltem, de erről a nagy múltú olasz kávépörkölő családról, márkáról mindig érdemes beszélni, visszanyúlni a gyökerekhez, megfigyelni a fejlődésüket, magunkévá tenni az értékrendjüket. Ezek a 150 évet felölelő utazások jól előrevetítik, hogy hol tart ma a vállalat, megmutatják, hogyan tud együttműködni egy olyan óriási céggel, mint a Coca-Cola és milyen csészeélményre is számíthatunk, ha Vergnano kávét kérünk vagy készítünk.
1882-ben Domenico Vergnano Torino-hoz közel, Chieriben nyitotta meg kis vegyeskereskedését, amely kávéval is foglalkozott. Domenico hamar kitanulta a kávépörkölés művészetét, jó érzékkel hozta létre az első saját blendeket és a kávékimérés hamar növekedésnek indult, bölcsen terjeszkedni is kezdett: megnyíltak az albai és torinoi boltok. Majd 1930-ban még bölcsebb lépésre szánta el magát, ekkor vásárolta meg a Vergnano család az első farmjukat Afrikában, Kenyában, hogy ne csak a nyers kávé pörkölését tudják befolyásolni, ne csak onnantól figyelhessék a folyamatot, hanem már a termesztést, a kávécserjéken születő terméstől a lehető legjobbra törekedve állítsák elő az olasz életerőt adó kávét. Ennek a közel száz éves szoros együttműködésnek köszönhetően tudta Carolina Vergnano, a cég jelenlegi vezérigazgatója megalkotni a társadalmi felelősségvállalás egy igen nemes formáját a cégen belül, a Women in Coffee-t.
De ne szaladjunk ennyire előre. A Vergnano attól olyan, amilyen, hogy a mai napig vallják azokat az alap értékeket, amire a vállalat épül és ennek szellemében és ennek mentén alakítják – a Coca-Colával egyetértésben – a céget, teremtik meg annak jelenét és jövőjét. Ilyen hagyomány, hogy minden hozzájuk beérkező zöld kávét egyedileg pörkölnek és csak a kávéhoz leginkább illeszkedő pörkölés után, annak teljes ízprofiljának ismeretében alkotják meg a blendeket, amelyek esetében mindig az egyenletes minőségre törekszenek, meghagyva maguknak azt a játékteret, amit a blendekhez illő kávé kiválasztása, az arányok – évről-évre történő – beállítása jelent.
A Vergnano ugyanis a kávéival nem csak magas színvonalú alapanyagot, hanem egy életérzést, egy kultúrát is szeretne eljuttatni, ami messze túlmutat a megfelelő mennyiségű koffein puszta bevitelén. Bár érthetően a család az olasz hagyományokra épül és ennek megfelelő módon fogyasztja a kávét, a partner országok esetében teljes mértékben tiszteletben tartja a helyi kávézási szokásokat, ehhez igazodik az ott elérhető szortiment is. Természetesen az oktatásba is rengeteg energiát fektetnek, mind a torinói, mind a partnerországokban, így Budapesten is fellelhető Vergnano központban örömmel tartanak oktatásokat, továbbképzéseket az erre nyitott partnereknek, az ő termékeiket forgalmazó vendéglátóhelyeknek. Az edukációs bázis azonban az utóbbi évtizedben kiszélesedett, hiszen megszületett egy olyan, a kávét szenvedéllyel fogyasztó réteg, aki számára szintén hozzáadott érték mindaz, amit a Vergnano a cserjéken növekedő kávészemek csészéig tartó útjában betölt. Ezeket a vendégeket nem csak minőségi kávéval, kávés itallal, hanem információval is ki kell szolgálni.
A vendégek pedig szemmel láthatóan értékelik ezt a fajta törődést, hiszen a 2022 januárjában – elsők között Magyarországon – megkezdett Caffè Vergnano prémium olasz kávétermékek kizárólagos forgalmazásának köszönhetően a Coca-Cola HBC Magyarország a hazai kávépiacon tavaly 57 százalékkal növelte az értékesített kávé mennyiségét, a vállalat kávéértékesítésből származó bevétele pedig 50 százalékkal nőtt. Ennek is köszönhetően néhány év alatt a hazai kávépiacon a HoReCa szektorban és a prémium kávék kiskereskedelmi piacán is a TOP 3 szereplő közé került a vállalat.