Bősze Ádám – Mozart bikiniben – amikor a komolyzene ledobja a frakkot
A héten Bősze Ádám rutinos könnyedséggel csavarta az ujja köré az óbudai kiskönyvtár lelkes közönségét. Úgy vitte színre immár háromkötetes komolyzenei könyvsorozatát, hogy az embernek nemcsak kedve támadt megvenni, hanem legszívesebben rögtön olvasná vagy még inkább Ádám előadásában hallgatná.
Ádám ugyanazzal a dilemmával szembesült, amellyel sokunk: a komolyzenét elődeink az isteni szférákba száműzték. Legtöbbször csendre ítélve, egyenes háttal ülve, a fáradtsággal küzdve találkozunk vele koncerttermekben, és nézzük, mint az oltári szentséget, csendben, félve, tisztes távolságból.
Pedig azok, akik ezt a zenét alkották, koruk „rocksztárjai” voltak: nők aléltak el a közeledtükre, koncertturnéikat hisztérikus rajongás övezte, és most, személyes történeteiken keresztül mi is megtalálhatjuk az utat hozzájuk. Magánéletük, gyarlóságaik és szenvedélyeik kontextusba helyezik azt, amit mi gyakran – ismeretek hiányában és a ránk hagyott elvárások súlya alatt – félelemmel, már-már vallásos áhítattal és igen messziről szemlélünk.
Korábbi köteteiben (Nagy zenészek, nagy szerelmek, Muzikális bestiák) Bősze Ádám humorral és közérthetően bontotta le a klasszikus zene köré emelt falakat. Az új kötet, a Mozart bikiniben is ezt célozza, csak ój irányból, ezúttal a divat és az öltözködés felől közelít, megmutatva, mit üzentek a zeneszerzők a ruháikkal, öltözködésükkel, mit viselt Bartók, hogyan öltözködtek a Mozartok vagy hogyan lett Wagner a 19. század legfeltűnőbb dandyje. A könyv játékos, mégis tudatosan épített zenei és kulturális kalandozás, amely QR-kódokon keresztül zenei illusztrációkat is kínál. Bősze ezúttal is bebizonyítja, hogy a komolyzene nem múzeumi tárgy, hanem élő, emberi történetekből szőtt, sokszínű világ.








