You are here: Home > Édes élet, Termékekről > Mi lesz veled csokinyuszi?

Mi lesz veled csokinyuszi?

A tavasz karantén okozta sokk furcsa eredménye egy elképesztően furcsa húsvét volt. A bevásárlások, felvásárlások fókusza messze került a húsvéti alapanyagoktól, mindenki alapélelmiszerekben gondolkodva pakolta meg a kosarát, a húsvéti nyuszik és tojások pedig csendben és szomorúan árváltak a polcokon.

Idén már jóval gyakorlottabb minden szereplő: a gyártók, a forgalmazók, a kiskereskedelmi láncok és a fogyasztók is nagyot tanultak a tavalyi évből, most ez a hétvége tud ünnepről szólni, és ha el is marad a rokonlátogatás, ha nem is lesz locsolkodás, azért a szűk családban való ajándékozás, az ünnep méltó megünneplése idén már nem marad el. Túl vagyunk az első megrázkódtatáson, adaptálódtunk ehhez a világhelyzethez és bizony várjuk már, hogy mit tojik a nyuszi.

Talán a locsolások elmaradása, talán trendváltás, talán a technológiai fejlődés látványos volta okozza, de a csokinyulak feltörekvőben vannak, lekörözték a hímes tojásokat, messze rávertek ezekre a falatnyi édességekre, mutatós kialakításuk, újszerű, esztétikus és higiénikus csomagolásuk valóban vonzóvá teszik őket.

Szintén pozitív hozadéka az elmúlt időszaknak, hogy szinte megszűntek a bevonós tételek, a csokoládé nyuszik most már tényleg csokoládéból készülnek.

Husveti_csokoladenyuszik_MESZ_small_v

Már a tavalyi trendek azt mutatták, hogy 2020 nem lesz az édességgyártók legjobb éve. A tavalyi húsvét a hazai édességpiac egyik legnagyobb esését szenvedte el, 20-25 százalékkal csökkentek a húsvéti szezonális édességtermékek eladásai.

Az éves csokoládéfogyasztás nagyjából 5 százaléka erre a szezonra tehető. A magyar piacon normális körülmények között évente körülbelül 4-5 milliárd forint értékben 900-1000 tonna húsvéti édesség fogy, elsősorban csokinyúl és csokitojás, 2020 húsvétján 820 tonna húsvéti édesség fogyott, 3 milliárd forint körüli értékben.

Az idei húsvét az eddig legveszélyesebb, legtöbb embert érintő harmadik hullámmal esik egybe. Bízunk abban, hogy ha a kereslet húsvétkor visszafogottabb is lesz, a tavalyi mélypontról pozitív irányba indulunk el – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Optimista becslése szerint idén 3-4 százalékkal nőhet a húsvéti édességpiac, ami 850 tonna édességet jelent, az árbevétel 3 milliárd forint felett alakulhat.

A járvány hatásait főleg a kisebb hazai gyártók érezték meg erőteljesen, akiknek korábban sikerült termékeikkel bekerülniük repülőtérre, belvárosi üzletekbe, exkluzív kávézókba. Noha az online értékesítés szinte mindenhol felpörgött, az édességek esetében ez teljes egészében nem tudja kiváltani a hagyományos csatornákat. Az átoltottsági szint növekedését és a járvány csillapodását ezek a kisebb gyártók különösen várják, hogy eladásaik erőteljesen növekedjenek, mondta Sánta Sándor.

Némethné Szabó Alíz, a METRO Édesség és Cukrászat kategória menedzserének tájékoztatása szerint tavaly kihívást jelentett az eladható édesség mennyiségét előre jelezni. A húsvéti szezonra november-decemberben készítik az előrejelzéseket, míg a karácsonyi szezonra május környékén. Ezért értelemszerűen 2019-ben, amikor még nem sejthettük, hogy világjárvány tör majd ki, a 2020-ban a húsvéti édesség igényeket túlbecsülték.

Ennek következtében karácsonyra a kereskedők már visszafogott, 10-20 százalékkal csökkentett rendeléseket adtak le. A METRO Kereskedelmi Kft.-nél a karácsonyi szezonális édességek, a csokimikulások és a szaloncukrok azonban végül várakozáson felüli fogytak, és utánrendeléssel ki tudták elégíteni az igényeket. Így a 2020-as év húsvéti veszteségeit némiképp kompenzálta az azután következő időszak, amikor lépésről-lépésre erősödött a fogyasztás. Hosszabb távú trend ugyanakkor, hogy járványtól függetlenül a húsvéti időszakban egyre kevesebben ünnepelnek hagyományos módon, sok család kirándul, elutazik, a locsolkodás elmarad, ami magával hozza az ekkor értékesített húsvéti édesség mennyiségének lassú csökkenését, ezzel 2022-ben is számolnak.

Tags: , ,

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.