You are here: Home > Termékekről > Örömteli és egészséges étkezések

Örömteli és egészséges étkezések

Nagyon örültem, hogy a mai sajtótájékoztatóra Zsófi is velem tartott. Bár kiskoruk óta tudatos emberré próbálom nevelni őket, legyen szó az élet bármely területéről, egy kamasz könnyen befolyásolható, így sokszor elbizonytalanodik a kapott értékrendben, és a benne épp kialakulóban lévő sajátjában is.

Ez különösen igaz a táplálkozásra, amelyhez – akár a focihoz – szinte mindenki ért, mégis kevesen szelektálnak megfelelően a médiumokból ránk ömlő információtengerből, és kevesen képesek az életmódjukat önmaguk örömére alakítani. Azaz sokszor inkább béklyóként élik meg az egészséges életmódra való törekvést, amiből csalónapokkal, kis bűnözésekkel tekintgetnek kifele, ahelyett, hogy úgy alakítanák át az étkezéseiket, hogy azok a teljesség érzésével ajándékozzák meg.

A lelki egészség szorosan összefügg a testi egészségünkkel, az életmódváltások, az egészséges életmód utáni vágy esetében is azok a jó döntések, amelyeket kifejezetten mi magunk hozunk meg, de nem egy holnaputánra remél beach body illúzióját üldözve, hanem azért, hogy testileg és lelkileg is egyensúlyba kerüljünk.

Hogyan tudunk jó döntéseket hozni? Hogyan lehet egy életmódváltás valóban több mint egy közepesen drasztikus – akár jojó-effektusba is fulladó – fogyókúra? A kulcsszó a tudatosság és az idő.

  1. Tervezzünk előre!

 Az egészséges táplálkozás már az étkezés előtt megkezdődik a tudatos menütervezéssel, bevásárlással. Ezzel elkerülhető az éhesen történő impulzusvásárlás, amikor otthon döbbenünk rá, hogy mennyi felesleges, az életmódunktól elütő alapanyaggal, élelmiszerrel gazdagodtunk.

Ugyancsak jó, ha előre elkészítünk néhány ételt, akár csak fázisaiban is, azaz ledinszteljük a másnapi leveshez a gombát, bepácoljuk a húst, beáztatjuk a csicseriborsót.

Ha még szokatlan az új módszer, amely szerint az étkezésünket tervezzük, akkor jó, ha legalább egy hétre előre gondolkodunk, szigorúan papíron, vagy appban.

Szintén fontos, hogy legyenek jolly joker alapanyagaink, termékeink, amelyeket akkor is elő tudunk húzni, ha épp valamiért nem sikerült felkészülnünk az adott napra. Erre ideális egy jól összeállított smoothie, vagy egy izgalmas ízkombinációjú növényi ital. Azaz tegyünk azért, hogy csak és kizárólag jó kompromisszumokat kelljen kötnünk.

cola1

  1. Tűzzünk ki reális célokat magunk elé! 

Ha eleve stresszes az életünk, ne tetézzük a bajt azzal, hogy teljesíthetetlen elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, ami további feszültséget szül bennünk. Őszintén gondoljuk át –  írjuk is le magunknak –, hogy mi az, amit reálisan be tudunk tartani ahhoz, hogy egészségesebben éljünk.

Ne akarjuk a lehetetlent, nem kell mindent elsőre és tökéletesen megcsinálni. Az étrendünkön változtassunk apró lépésenként, így biztosan könnyebb lesz hozzászoknunk. Ha szívesen színesítjük a folyadékfogyasztásunkat üdítőkkel, ügyeljünk arra, hogy ezt mértékletesen tegyük, válasszunk belőle kis kiszerelést, és kóstoljuk meg kedvenceink alacsony cukortartalmú, vagy cukormentes verzióit. Nagyon figyeljünk a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztására is – el se hinnénk, hogy hányszor hisszük magunkat éhesnek, amikor a szervezet csak a szomját jelzi. Ne várjuk meg ezt az érzést, mindig időben, azaz gyakran igyunk.

  1. Fogalmazzuk meg az elvárásainkat

Nagyon fontos, hogy gondolkozzunk el azon, szeretjük-e az adottságainkat, alapvetően vigyázunk-e magunkra, illetve mit kellene tennünk ahhoz, hogy elégedettek legyünk önmagunkkal. Fogalmazzunk meg reális elvárásokat, ezzel máris egy lépéssel közelebb jutunk célunkhoz.

  1. Mindig nézzük meg a címkét! 

Senki sem születik dietetikusnak, de rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, hogy számos témában kiokosítsuk magunkat. Ha csak kis lépések hiányoznak ahhoz, hogy egészségesen étkezzünk, akkor érdemes a rendelkezésre álló segítséget használni. Tipikusan ilyen az élelmiszereken található címke, amelynek értő olvasásával rengeteg buktató elkerülhető. A címkén megnézhetjük a termék összetevőit és más információkat, a címke többek között tartalmazza a tápanyagtartalmat, az egységnyi kalóriatartalmat, illetve ételallergia esetében elengedhetetlen tudni, hogy van-e olyan összetevő a termékben, amelyre allergiásak vagyunk. Ennek értelmezésében segít például az Okoscimke.hu oldal.

  1. Tanuljuk meg kezelni a kudarcokat is

Az életmódváltásban is vannak hullámvölgyek. Nem feltétlen azért mert nem akarjuk, vagy nem tudjuk betartani az általunk kitűzött célokat, terveket, vis maior alapon is történhet velünk olyan, hogy egyszerűen nem tudunk a megfelelő minőségben étkezni. Kell egyfajta rugalmasság a helyzettel és magunkkal szemben is, hogy ezeket kezelni tudjuk, hiszen egy alkalomtól nem változnak meg a célkitűzéseink, és az eddig elért eredményeink is a mieink maradnak.

cola2

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.