You are here: Home > Termékekről > A cereáliák diadala

A cereáliák diadala

Az idei év nagy változásokat hozott az édességek piacán is. A pandémia megmutatta, hogy mik azok a termékek, amelyekhez a leginkább ragaszkodunk, mik azok, amelyek az impulzusvásárlásainkba tartoznak, és melyek azok a termékkategóriák, amelyektől a legtöbbet várjuk.

Az év nagy nyertese egyértelműek a cereáliákból készülő termékek csoportja, amelyeket pehely, müzli vagy müzliszelet is beletartozik. A home office nyújtotta kényelem megadta a lehetőséget a klasszikus, sokszor feledett reggelik beiktatására, illetve a hosszú kényszerpihenő során sokan kezdtek el foglalkozni az egészségükkel, megtalálták a megfelelő lehetőségeket a sportolásra, és ehhez kerestek olyan élelmiszereket, amelyek ebben az élethelyzetben megfelelőek: mentesek, hozzáadott vitamin- és ásványianyag tartalommal bírnak, vagy magas a fehérjetartalmuk.

A cereáliák az ősidők óta velünk vannak, a kezdetek óta az ember táplálkozásának meghatározó részét tették ki, és ez ma sincs másképp. Csak ma már jóval tudatosabban állunk ezekhez az alapanyagokhoz, nagyobb elvárásokat fogalmazunk meg a termékekkel kapcsolatban.

A müzli története azonban nem tekint vissza ilyen hosszú múltra, legalábbis írásos nyoma csak a XX. századtól lelhető fel ennek a terméknek, holott joggal feltételezhetjük, hogy aszalt gyümölccsel édesített zabkását már évszázadokkal korábban is fogyasztott az emberiség.

A müzli hivatalosan azonban alig 100 éves, a svájciak által készített kása elnevezéséből született,  schwiizerdütsch, azaz svájci német szó. Amit Dr. Maximillian Oscar Bircher-Benner talált ki, hogy nevet adjon annak a rostban gazdag friss gyümölccsel készített élelmiszerének, amelyet egészségmegőrzésre, roborálásra használt a betegeinél. A svájci doktor rájött, hogy a rostok, a vitaminok mennyire fontosak a szervezet számára, és a müzliben találta meg azt a formát, ahogyan ez a legjobb módon a szervezetbe bevihető. Számtalan receptet kísérletezett ki, amelyekben a gyümölcsök mellett csonthéjasokat is feldolgozott. Első receptje 1924-ben jelent meg, és nézeteivel együtt nagyon hamar elterjedt a világban.

A harmincas évek közepén már Magyarországon is fellelhetők voltak a tanai, a gabonát és gyümölcsöt szívesen fogyasztó magyar közönség könnyedén befogadta a müzlit. A müzli az évszázad során szépen csendben megmaradt a kínálatban, de igazi sikerét a 80 években érte el, amikor már nagyobb mennyiségben, többféle ízesítésben kezdte el gyártani a Compack Kereskedelmi Csomagoló Vállalat. Ekkortájt lépett piacra, a Cerbona, amely – akárcsak a mirelit – márkanévként eggyé vált az általa gyártott termékekkel. A Cerbona müzli 1989-ban jelent meg a boltok polcain az általuk gyártott termékeken edukálódott néhány nemzedék, ami a mai eladásokon is jól látszik, mivel a Cerbona – több kategóriában is – piacvezető.

muesli2_v

Nem véletlen, mivel gondosan követi a nemzetközi trendeket, figyeli a magyar fogyasztói szokásokat, elébe megy a fogyasztói kívánalmaknak, innovatív és a márkaneve olyan védjegynek számít, ami biztosíték a fogyasztók számára.

A fogyasztóknak, azaz nekünk ugyanis nagyon fontossá váltak a funkcióval rendelkező termékek, az olyan hozzáadott értékkel rendelkező élelmiszerek, amelyek a korábbi – finom, magas rosttartalmú, egészséges összevevőkből készülő – elvárásokon messze túlmutatnak. Ma már szinte elengedhetetlen, hogy ezek a gabonapelyhek, szeletek, kásák valamilyen plusz értéket is képviseljenek. Ilyen hozzáadott érték a mentesség (hozzáadott cukrot nem tartalmaz, gluténmentes, laktózmentes, valamint a proteinnel, vitaminnal, ásványi anyagokkal való dúsítás). Szintén felismerhető trend az úgynevezett raw-irányzat, ahol a termékek összetevőiben úgy őrzik meg az eredeti tápanyagszintet, hogy csak minimális mértékben hevítik az elkészítés során, azaz 40 foknél magasabb hővel nem kezelik. Itt a tápanyagtartalom mellett a rosttartalom a másik fontos jellemzője a kategóriának.

Az édesszájúaknak pedig ott vannak a desszert-szeletek, ahol a magas rosttartalom találkozik a magas élvezeti értékkel, mindezt valamelyik világhíres sütemény ízélményébe csomagolva. A kényeztető, prémium szeletek szintén nagy sikerrel debütáltak.

Tags: ,

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.