You are here: Home > Termékekről > Mit sportoljak? Milyen sport illik hozzám?

Mit sportoljak? Milyen sport illik hozzám?

Azt kell, hogy mondjam, hogy ha nem is mindent, de nagyon sok mindent kipróbáltam, mióta kihevertem a tesitanáraim okozta lelki töréseket. A felnőtt létem jelentős része annak az örömteli felismerésével telt, hogy a kevéssé vonzó jellemű iskolai sportoktatók által folyamatosan hangoztatott tehetségtelenségem helyett egy mozgékony és viszonylag ügyes lény vagyok, aki egész tempósan tanul, és nagyon szépen fel tud oldódni számtalan mozgásformában.

Jártam kick-boxolni és callaneticseztem egy időben, hogy csak a két végletet említsem, de lelkes stepaerobik-függő voltam évekig, miközben hastáncra és táncmeditációra jártam. Az útkeresésem még ma sem ért véget, bár az utóbbi években a jógával és a gyorsgyaloglással teljesen önazonos vagyok.

Ha az egykori énemhez hasonlóan ti is keresitek a hozzátok legjobban illő mozgásformát, akkor álljon itt egy olyan lista, amely megkönnyítheti a választást. A Rexona #TégedMiMozgat kampánya keretében összegyűjtötte azt az öt szempontot, amivel könnyen megtalálhatjuk az ideális sportágat. 

sport

Testi alkalmasság

A magasak biztosan jól kosárlabdáznak, hosszú lábakkal pedig maratont lehet nyerni – ezekhez hasonló népi bölcsességekkel nap mint nap találkozunk, mégis a gyakorlatban a kelleténél kevesebbszer figyelünk oda a fizikai sajátosságainkra. Gergelyfi Róbert, a mitsportoljak.hu sportágválasztási szakembere szerint egy sportban való eredményességünket befolyásolja a testalkatunk, és a rosszul kiválasztott mozgásformának a lelki tényezők mellett akár egészségügyi következményei is lehetnek. Épp ezért, mielőtt nekikezdünk egy új területnek, vegyük figyelembe az alkati sajátosságokat: sportantropometriai vizsgálattal meg lehet határozni, hogy melyik mozgásforma lehet ideális az alkatunkhoz.   

Alapvető érzelmek

Klisének tűnhet, de nem szabad elfeledkeznünk az alapvető érzelmekről sem. Nem érdemes annak focizni, aki retteg a labdától, és víziszonyosok sem fogják élvezni a kajakozást. Ugyanez vonatkozhat a magassággal, eséssel kapcsolatos félelmekre, például az akrobatika vagy a jégkorcsolyázás esetében. Igaz, hogy gyakorlással idővel csökkenhetnek a fenntartásaink, de nem az a jó megoldás, ha mindenáron megpróbálunk alkalmazkodni. Amennyiben stresszként éljük meg a sportolást, könnyen elveszíthetjük a motivációnkat – ezt felismerve keressünk inkább olyan mozgásformát, amivel komfortosabbak vagyunk. 

Egyedül vagy társaságban?

Bár egy új sportág kipróbálásához motivációt jelenthet, ha a barátainkkal együtt vágunk bele, érdemes először itt is az önismeretünkre hagyatkoznunk. Lelkesítőként hat ránk a csapatszellem, vagy pont hogy frusztrálóan, és elbátortalanít, ha mások előtt hibázunk vagy nyújtunk gyengébb teljesítményt? Amennyiben inkább az utóbbi jellemző, érdemes individuális mozgásformákat választani: például futást, korcsolyázását, úszást. Ha inkább mások társasága tölt fel minket, részesítsük előnyben a csoportos edzéseket, csapatsportokat. Ha felismerjük a saját preferenciákat, jobban ki tudunk teljesedni, ezáltal a teljesítményünk is javul.  

Koncentrálás vagy kikapcsolódás?

Nem mindegy az sem, hogy milyen célból választjuk az adott testmozgást: fontos, hogy folyamatosan koncentrálni kelljen minden mozdulatra, vagy inkább a kikapcsolódás a cél? Míg egy monotonabb állóképességi sport esetében (például úszás, futás, kerékpározás) könnyen „kiszellőztethetjük a fejünket”, addig a stratégiai szemléletet igénylő vívás vagy sportlövészet közben kifejezetten fontos, hogy mentálisan is jelen legyünk és odafigyeljünk minden mozzanatra.  

Számít az elérhetőség is

A lakóhelyünk közvetlen környezetében is sportolhatunk, vagy utazáshoz kötött? A kutatás szerint az időhiány a második legjelentősebb tényező, ami miatt nem sportolnak eleget a magyarok. Épp ezért az ideális sport kiválasztásakor az idő- és térbeli elérhetőséget is fontos figyelembe vennünk. Az őszi-téli, illetve a járványügyi helyzet időszakában könnyebben és gyakrabban napoljuk el a mozgást, mert éppen sok a munka, nincs lehetőség az utazásra, vagy más okból nem jut rá idő. Amennyiben azt látjuk, hogy a kedvelt sportot csak ritkán tudjuk végezni, érdemes olyan mozgásformát is kipróbálnunk, amelyik könnyen beiktathatóak a mindennapi rutinba (ilyenek például a saját testsúlyos edzések).

Tags:

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.