You are here: Home > Utazás > Milyen kézipoggyásszal utazzunk? Mi kerüljön a kabinbőröndbe?

Milyen kézipoggyásszal utazzunk? Mi kerüljön a kabinbőröndbe?

Milyen KabinbőröndötVálassz-

A kérdést pont olyan nehéz megválaszolni, mint amilyen triviálisnak tűnik elsőre. A kézipoggyász kérdése ugyanis rengeteg dologtól függ.

Hogyan válasszunk kézitáskát?

A kézitáska kiválasztásánál megint rengeteg szempont jöhet szóba. Először is a légitársaság, akivel utazunk milyen méretet engedélyez. Ezt minden út előtt ellenőrizzük, kellemetlen dolog 50-100 eurót kifizetni 2-3 centi plusz vagy 1 kg túlsúly miatt.

A Ryanair például max. 10 kg súlyú, 55 cm x 40 cm x 20 cm méretű kézipoggyászt és egy, maximum 35 cm x 20 cm x 20 cm méretű kis táska felvitelét engedélyezi a fedélzetre utasonként.  A Wizzair ennél sokkalta fifikásabb, náluk díjmentesen – azaz a repülőjegy árában foglalva – egy 42 x 32 x 25 cm-es kabinbőröndöt vihetünk a fedélzetre, illetve extra díj ellenében akár egy 56 x 45 x 25 cm-es kézipoggyásszal is utazhatunk, s akkor még nem beszéltünk az elsőbbségi beszállással érkező utasok laptoptáskáiról. Az Air France  esetében például egy darab, maximum 12 kilós poggyászt vihetünk fel, amelynek megengedett mérete: 55 * 35 * 25 cm. De itt megengedő a szabályzat, ha 12 kg-on belül maradunk, akkor egy adott méretű laptoptáska is a társunk lehet az úton.

A táskánál nem csak a mérete, hanem a külső-belső kialakítása, az anyaga, a súlya és a zárszerkezete is számít. A táskát sok esetben az alapján is választjuk, hogy mit kívánunk benne szállítani. Ha külön laptoptáskával utazunk, akkor akár egy sima vászon hátizsák is megteszi a ruháinknak az útra, de például egy rádióamatőr számára rendkívül fontos, hogy strapabíró, lehetőleg erős műanyag vagy fém borítású kabinbőrönd álljon az eszközei rendelkezésére.

Legfőbb szempontok az ideális bőrönd kiválasztásánál:

  • Legyen kereke és teleszkópos fogantyúja, hiszen húzni a legkényelmesebb, de az sem baj, ha legalább kényelmesen hátra lehet venni. A kerekek esetében a legjobb, ha a 4 kerékkel rendelkező, 360 fokban elfogatható bőröndöket választjuk, ezekkel valóban gyerekjáték a reptéren, a reptéri folyosókon lavírozni. Az sem árt, ha a bőrönd oldalán is akad egy fogantyú, ami a mozgatást, lépcsőn fel-el hurcolást lényegesen megkönnyíti.
  • Megbízható módon, jól zárható legyen. Bár elvileg nem adjuk ki a kezünkből, nem árt, ha van rajta számzár. A cipzáras változatok esetében a rögzített számzár híve vagyok, főleg mióta egy dokumentumfilmben megmutatták, hogy milyen semmiség kinyitni és visszazárni bármilyen cipzáras bőröndöt, ahol szabadon fut az – amúgy lakattal összekovácsolt – cipzárpár.
  • Bár nem fogják dobálni, s a raktér extrém klímájának sem lesz kitéve, célszerű olyan bőröndöt zuca-pro-travel-CARRYON1202választani, ami strapabíró és vízálló. Van, aki a puhább táskákra esküszik van, akinek a kemény héjú jött be, mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. A puha jobban bírja a dobálást (ellentétben a benne lévő tárgyakkal), s könnyebben méretre igazítható (reptéri csomagmegőrzők esetében vagy a zord tekintetű légikisasszony által felügyelt méret-keretnél). A kemény héjúak jobban védik a bennük elhelyezett tárgyakat, cserében valóban rugalmatlanok, csak annyi fér beléjük, amennyi első ránézésre sejthető. A kemény falúak közül a kínai csodák között is akad egy-két értelmesebb darab, de sok esetben egy erősebb rátenyerelés is már túlságosan megterheli a mutatós, de elképesztően vékony műanyag burkolatot. A nagyobb gyártók a könnyű, de ellenálló polipropilén anyagot használják a kemény héjú bőröndökhöz. Keressünk ilyet.
  • A belső kialakítás sokat tehet azért, hogy mindenünk kényelmesen és praktikusan elférjen benne. A legtöbb kézipoggyász rendelkezik valamilyen belső térelosztással, de ennek hiánya is pótolható. Vannak extrém bőröndök is, mint például a Züca cég darabjai, amelyek színkódolt egyedi tartókból állnak, így könnyítve meg az utazó dolgát (szolgálati útra induló férjek és nekik pakoló akkurátus feleségek esetében érzem a dolog létjogosultságát).
  • Az sem árt, ha van egy-két könnyen megközelíthető cipzáras zseb a bőröndön, ahová betehetjük – az ellenőrzéskor felmutatandó – folyadékokat tartalmazó üvegcséket, tasakot, s ahol biztonságosan tárolhatjuk az okmányokat és a jegyeket. Az okmányokat soha ne hagyjuk a táskában, ha az nem közvetlenül velünk utazik.
  • A bőrönd súlyára is figyeljünk oda, a legkönnyebb hátizsákos megoldások esetében is közel 2 kg már el is veszett a felvihető poggyászainkból, s a kemény falú, erősebb kialakítású darabok akár 4-5-6 kilót is nyomhatnak.
  • Vásárlás előtt feltétlen próbáljuk ki a bőröndöt. Mint egy új cipőnél, teszteljük, hogy elég hosszú-e a teleszkópos fogantyúja, jól, olajozottan működnek-e a megfelelő részei, olyan-e a belső elosztása, amilyenre vágytunk.

Mi kerüljön a kabinbőröndbe?

Egyrészt függ a kiszemelt desztinációtól, függ az évszaktól, a távolban töltött napok számától, az utazásunk céljától, függ attól, hogy ez-e az egyetlen csomagunk, s sokban függ attól is, hogy kinek a kézipoggyászáról beszélünk.

Hova megyünk és mennyi időre?

A desztináció alapvetően azért fontos, nagyon nem mindegy, hogy váltás pulóver/sapka/sál vagy két bikini kell az adott helyre, ugyanez áll az évszakra is, tetézve azzal, hogy bizonyos helyek száraz vagy esős évszakára készülünk-e. A napok száma is ilyen evidencia, bár ezzel kapcsolatban vannak trükkök (mosás, helyben vásárlás), de ha sokat mozgunk és nem egy háztartás vezetését tervezzük az utazás ideje alatt, akkor azért az ember fehérneműn kívül nem sokat mos (max. mosat).

Sok csomaggal utazunk?

Az egyetlen csomag kérdése szintén fontos, hiszen Európán belül, a fapadosok sarcai mellett az emberek jelentős része lassan egy gyufásdobozban viszi magával a dolgait. Európán kívül, az átszállásokkal tarkított utak esetében viszont szempont, hogy egy esetleges csomagelkeveredés idejére vagy csomagvesztés miatt ne egy szál fehérneműben álljunk, vagy ne kelljen rögtön kelengyevásárlással kezdeni a nyaralást, azaz az út élvezetéhez szükséges ellátmányon kívül legyen nálunk ruha, tisztasági csomag és az sem baj, ha a gyógyszereink/elsősegély dobozunk is ennek a pakknak a részét képezi.

Kinek a dolgait rejti a bőrönd?

Az meg, hogy ki a tulaja annak a bizonyos kézitáskának, no, az szintén igen fontos, a Nők például teljesen más értékrend mentén pakolják össze a holmijukat mint én, se az ő preferenciáik egyáltalán nem egyeznek az enyémekkel. Ugyan most 12 évesek, de évek óta maguknak állítják össze a pakkjaikat, az unalmasabb részeket meghagyva nekem. Ez a szabadság nem csak azért kell, hogy szokják, tanulják, hogy hogyan vágunk neki a világnak, hanem azért is, mert ez a kézitáska a hosszabb- rövidebb utak folyamán kiapadhatatlan forrást kell, hogy biztosítson abból az otthonból, amit hátrahagytak, s abból a gyerekszobából ami – bárhol is legyünk – egy kicsit mindig hiányzik. Így aztán az ő bőröndjeikben számtalan apró tárgy kap helyet, itt utaznak a plüssök is, s mostanság már a tablet és a mp4 lejátszó is elmaradhatatlan részét képezi a kabinbőröndjüknek.

Utazás előtt: Mérjünk!

Bár egy-egy zokni szinte pehelysúlyú, mire összeállítjuk a listát, hogy a fürdőpapucstól, a kucsmáig mi az, amit számunkra létszükséglet az úton, a bőrönd eredeti súlyának két-háromszorosára hízik. A nagyobb sportboltokban, bőröndre szakosodott üzletekben és webáruházakban lehet kapni úgynevezett bőrönd mérleget, de ha otthon van megbízható digitális mérlegünk, akkor az is jó lehet. Nekem az vált be, hogy lemérem magam, majd a következő mérésnél már a bőröndöt ölelve állok a mérlegre és szépen kivonom a második számból az elsőt. Ez persze csak akkor működik, ha beszélőviszonyban vagyunk a mérlegünkkel.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.