You are here: Home > Fesztivál > Az én Szigetem – Sziget 2023

Az én Szigetem – Sziget 2023

2001-ben tettem a Szigetre először a lábam (ha jól számolom) és azonnal és menthetetlenül beleszerettem abba a hangulatba, ami ott keringett a fák közt, a sátrak környékén, amihez hozzátartozott a bejáratott útvonalak újra bejárása, a barátok felkutatása, a véletlen összetalálkozások, a megkapó zenei élmények és úgy összességében, a valóságtól, a napi gondoktól való teljes és tökéletes elszakadás megélése.

A Sziget – bármennyit is alakult azóta – nekem változatlanul ezt hordozza: a boldog szabadságot, azt a le nem törölhető félmosolyt, amely egész nap, az egész ottlét alatt és még utána, otthon is ott játszik a szám sarkában.

Ezt nem lehet megunni! - Sziget 2023

Ezt nem lehet megunni! – Sziget 2023

Idén két napra mentem, hogy legyen mindenre idő, megélni, lenni, pezsegni, feloldódni, nagyon is jelen lenni, picit eltűnni, felfedezni, újra ráeszmélni. Rá kellett már egy ideje jöjjek, hogy a Sziget mindenkinek mást jelent, mást ad, más és más tudatállapotokon és szinteken lehet belőle vételezni, de bárhol is helyezkedjünk el ezen a mentális skálán: kellő nyitottság mellett a pozitív élmény szinte garantált.

Első nap újra a gyerekkel vagyok irányból közelítettem a Szigethez, igaz, nem a Nők révén, hanem Patrícia kislánya, Rozi igényeihez szabtuk a magunkét, ami nem volt nehéz, a Sziget mindenkiből kicsit gyereket csinál (sőt nagyon). Összevetettük a terveinket és megállapítottuk (a bikát leszámítva), hogy az alig tíz és az elmúlt negyven is ugyanolyan boldogan menne cirkuszba akrobatákat, művészeket nézni, lenni kicsit a Vursli varázskertjében, ahol hirtelen a Prince Edward szigeten vagy és alig várod, hogy valamelyik King gyerek rád köszönjön a Váratlan utazásból. Ahol jósolnak, mini óriáskerék ragad ki a gravitációból és olyan marionette-előadáson vehetsz részt, amely nem pusztán a bábról vagy a bábmesterről szól, hanem valóban komplex élményt, varázslatot kínál.

Szomjoltás fröccsökkel - Sziget 2023

Szomjoltás fröccsökkel – Sziget 2023

Miközben gyöngyként fűztük fel ezeket a csodákat a napunkra, közben óriás bábokkal paroláztunk, remek nyereményekért dolgozunk, végül pedig koncertre mentünk. Az Imagine Dragons néhány éve a MTV Awards gáláján csípődött be. Már egy ideje észrevettem, hogy a koncertélmények után sokszor születnek ilyen kapcsolataim, Stromae is így került az életembe, de tulajdonképp a Maneskin is. Az idei headlinerek közül a kanadaiakra voltam a leginkább kíváncsi, a gálán is megtapasztalt profizmusuk most is tetten érhető volt, erős, jó sodrású koncertet adtak, bölcsen összeállított setlistjükön minden ott figyelt, amire a közönség várt, nem maradt hiányérzet, tény, hogy bőven van muníciójuk, ha slágerekkel megtűzdelt másfél órát kell kiállítaniuk.

Imagine Dragons - Sziget 2023

Imagine Dragons – Sziget 2023

A 11 órás csend szépen köszönt ránk, a tömeget elvarázsolta a drónokkal megalkotott élőkép, meglepően gyorsan csendesedett el sok tízezer ember a Nagyszínpad előtt, és csak az álmélkodás hangjait lehetett a tömeg felett hallani.

Aznap esti elbocsátó üzenetünk - Sziget 2023

Aznap esti elbocsátó üzenetünk – Sziget 2023

Másnap a Nőkkel közösen mentünk, pontosabban a Nők is ezen a napon találták meg a fesztivál kínálatában azokat az előadókat, amelyek számukra a vonzást jelentették. Anna Niall Horan koncertjére vágyott, Zsófi Two Feet előadására volt kíváncsi, én meg az idén újra felfedezett világzenei színpadon találtam arra érdemes hallgatnivalót.

Niall Horan - Sziget 2023

Niall Horan – Sziget 2023

Egyébként ezért is jó a Sziget sajtóanyagaiba elmélyedni, mire az ember megírja, már tudja is, hogy mi az, ami az idei évben felpiszkálta a fantáziáját. Így került listára a zseniális családi vállalkozás, a Cirque du Alfonse, így írtam fel magamnak az éjszakába hajló programként a Queenz fellépését a Magic Mirror sátorban, és jutottam el arra a felismerésre, hogy az egykorvolt Világzenei Színpad Global Village fedőnév alatt megtalálható a Szigeten és nem akármilyen programmal bír.

Cirque du Alfonse - Sziget2023

Cirque du Alfonse – Sziget2023

Annával már kora délután kimentünk, aminek több haszna is volt. Egyrészt pillanatok alatt bejutottunk a Szigetre, másrészt volt időnk minden passziónkra.

Csak a szokásos - Sziget 2023

Csak a szokásos – Sziget 2023

Szokásunkhoz híven mentünk útlevelet csináltatni, hiszen annak minden évben lennie kell, majd Anna kitalálta, hogy 8 év után idén minden pecsétet is megszerez. A koncertekig nagy ráérésben voltunk, így a pecsétgyűjtéssel töltöttük a napunk egy részét. Nagy haszna ennek a játéknak, hogy egyrészt megmozgat, mert a leggondosabb szervezés mellett is minimum egyszer körbe kell futnod mindent, másrészt lehetőséget biztosít arra, hogy felfedezd a Sziget azon pontjait is, ahova a rutin vagy a lustaság okán még nem jutottál el.

Összes pecsét megszerezve - Sziget 2023

Összes pecsét megszerezve – Sziget 2023

Anna lelkesedésétől vezetve (Rozi barátnőjével kiegészülve) egész délután a Szigetet róttuk. A különböző állomásokon eltérő intenzitású feladatok vártak rá, amihez mi hol csak asszisztáltunk, hol aktívan részt vettünk, bizonyos helyeken kicsit elkalandoztunk, hintáztunk, óriáskerekeztünk, makaóztunk, de a végén erőfeszítéseinket siker koronázta: meglett az összes pecsét, ennél hivatalosabb már nem is lehetne az útlevele. Közben Zsófi szettje is elkészült, s mire épp összeszedtem haló poraimat a 10. kilométer után, megérkezett ő is a barátaival. Annáék addigra már a Nagyszínpad előtt várták Niall jelenését, így Zsófival is megörökítődtünk az utókor számára, majd mindegyikünk elindult a saját pályáját róni.

Csak lengén - Sziget 2023

Csak lazán, csak lengén – Sziget 2023

A Global Village programjai között találtam egy igazán izgalmasat: Vinicio Capossela koncertjét. Már előtte elhallgattam egy pánafrikai koncertet, fűben ülve, eget kémlelve és már akkor is gyanús volt, hogy csak olasz hangot hallok magam körül, de a mire elkezdődött a koncert már az a tévképzetem lett, hogy tulajdonképp valahol egy olasz faluba csöppentem, a helyi falunapokra.

Global Village - Sziget 2023

Global Village – Sziget 2023

Vinicio Capossela neve ugyanis számunkra keveset mond, de az olaszok számára igazi megkerülhetetlen jelenség, akiért nem csak a Szigeten lévő vendégek, hanem az itt dolgozó, fellépő taljánok is mind a nézőtérre sereglettek, hogy élőben láthassák, vele énekeljenek és bizarr táncokat járva élvezzék ki az utolsó cseppjét is a koncertnek. Ebben a tömegben állni, velük táncolni, az egyszerűbb refrénekbe kapaszkodva énekelni egészen felemelő volt, a közönség is legalább annyit adott az élményhez, mint az egyébként rendkívül karizmatikus, izgalmas előadó.

sz23_6_v

Vinicio Capossela – Sziget 2023

Az olasz csoda után David Guetta múltidézésébe is belekóstoltam egy kicsit, a nagyszínpados élménybe bele-bele csöppenve, majd időben elindultam a Magic Mirror felé, hogy egy régi bakancslistás sort teljesítsek: a drag queen showt. Kinek hogy, nekem Nathan Lane Birdcage szerepe óta vágyam eljutni egy ilyen előadásra. Pár éve Luxemburgban – teljesen véletlenül, a helyi falunapon – már találkoztunk valami hasonlóval, de én egy jól megkomponált, valódi show-ra vágytam. A Magic Mirror előtt töltött egy óra bőségesen megérte, az angol Queenz fantasztikus, szívmelengető előadást tolt, remek koreográfiával, kitűnő énekhangokkal és nagy-nagy szívvel. A közönséget ügyesen és folyamatosan bevonták, nehéz is lett volna ellenállni azoknak a slágereknek, amelyeken keresztül szépen kirajzolódott az este, a Sziget üzenete: Légy az, aki lenni szeretnél.