Útikalauz a Marvel univerzumhoz

A Marvel-láz kicsit későn, közel negyven évesen kapott el. Ok, nem vetettem lángot, de amikor kiderült, hogy a kedvenc angol – bocs, skót – színészem egy Marvel sorozat főgonosza lesz, akkor nem volt mit tenni, bele kellett merülni a Marvel univerziumba.

Ami nem ment nehezen. Mindig is szerettem a fantasy-t és a sci-fi-t, így viszonylag könnyen siklottam el olyan dolgokon, amit nálam racionálisabb elmék fennakadnak. A sorozat pedig telitalálat volt, imádtam minden egyes epizódját, és nem csak sok órányi tökéletes Tennant-élménnyel ajándékozott meg, hanem feloldotta bennem az ellenállást az amerikai szuperhősös filmekkel szemben.

Anna rögvest rá is repült a változásra, már lett partnere, akit el lehetett rángatni a moziba, ahogy az újabb és újabb filmek megjelentek, s a vége felé már olyan, egészen szürreális párbeszédeket folytattunk, mint Sheldon és a többiek az Agymenőkben.

A Marvel univerzum elképesztően kiterjedt, olyan kiskapukkal, átjárókkal, féreglyukakkal tarkítva, aminek az átlátásához nem két-három évnyi koca Marvel-film nézés szükséges, hanem egy fél élet.

A Marvel atyja Stan Lee 1941-től dolgozott a karakterein és a cselekményeken, nem csoda, ha egyik napról a másikra nem tud az ember ebben a gigászi világban mindent átlátni. Nekem már a Bosszúállók kapcsán is akadtak nehézségeim, és vitáim, a mai napig nem értem, hogy Loki és Dr. Strange miért nem számít annak, ha szerepeltek – ok, az egyik kevéssé aktívan – a Végjátékban.

Arra is rájöttem a filmek során, hogy Lee karaktereit ugyanaz teszi vonzóvá, ami anno az olümposzi isteneket. Esendők, emberek, nem rommá vikszolt szobrok, hanem hibázó, sőt olykor hibát hibára halmozó lények, akik rendelkeznek valamilyen szuper képességgel, de ettől még nem válnak makulátlanná.

A most megjelent Marvel lexikon nagy segítség lehet az olyankor számára, mint én, akik kicsit konyítanak a Stan Lee alkotta karakterekhez, de valójában már egy kisebb mérvű fanatikus is csalónak nyilvánítaná, de azok számára is élvezetes olvasmány, akik kenik-vágják az összes szuperhőst, hiszen számtalan apró nüanszról lebbenti fel a fátylat, amelyet még a fekete öves rajongók sem biztos, hogy betéve tudnak.

A könyv nem csak nevében lexikon, méretében és kivitelében is komolyabb egy sima képregénynél, igazán megérdemli, hogy kezdő és haladó rajongók polcán helyt kapjon.

marvel_v

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Sound újratöltve: idén is Láncszívók

Furcsa dolog ez a fesztiválozás. Anno a saját örömömre vágtam bele, és most a Nők örömére és a saját szórakozásomra folytatom.

A tavalyi sikeres Sound debütálás után a héten Anna már rutinosan aludta át a kiszemelt nap délutánját. Zsófit se kellett kétszer felszólítani egy kis ebéd utáni pihenésre, így – ahogy a Hungária körút tempóját felvettük az M7-esen – már mindegyikünk kipihenten várta az esti koncertet.

A Láncszívók, azaz a The Chainsmokers már szinte hazajárnak a fesztiválra. Drew a koncert alatt meg is jegyezte, hogy a jelek szerint ők már minden évben jönni fognak. Az EDM-pop-ot játszó DJ páros évek óta nagy kedvenc mifelénk, Anna erősen rákapott néhány éve, majd finoman megfertőzte vele a húgát, sőt még nekem is akad olyan szám, ami kifejezetten a kedvencemmé vált.

Az együttes nagy otthonosságérzete nem csak a Sziget és Sound fellépésekben, hanem abban is megnyilvánul, hogy tavaly és idén – Bombera Krisztinával közös – kampányokat hoztak létre. A tavalyi – az első európai jótékonysági akciójuk – a read it, a nehezen olvasó, szövegértésben nem jeleskedő, kvázi funkcionális analfabétáknak tekinthető gyerekek számára létrehozott, United Way Magyarország alapítvány értő olvasást elősegítő programját támogatta.  Idén újabb kampánnyal jelentkeztek, pontosabban a #nincsmasikbolygonk környezetvédelmi kampány mellé álltak.

Bombera Krisztina és Anna a tavalyi és az idei kampány pólóiban.

Bombera Krisztina és Anna a tavalyi és az idei kampány pólóiban.

A Sound most is hozta a formáját, látványos, eső után Balaton part és szépséges naplemente volt a jutalmunk, miközben körbejártuk a standokat, belehallgattunk a napközbeni előadók koncertjeibe, megvacsoráztunk az Aldinál, majd beálltunk a tömegbe.

aldi sound

Annával tavaly a második sorból néztük végig a koncertet, s ezen idén sem terveztünk változtatni, Zsófi azonban ránk kontrázott, első sorban állva hallgatta, nézte végig az idén is látványosra sikeredett műsort. Anna végig lelkesen énekelt, én bezsebeltem egy cuki dicséretet az egyik német sráctól, aki egy darabig figyelte Zsófit, próbált vele beszélgetni, majd odafordult hozzám: – Te vagy a mamája? – kérdezte, majd a bőcögésemre válaszul hozzátette: – Nagyon szép!

sound koncert

Bennem a Sound jó nyomot hagyott, pont annyit és úgy vettünk el belőle, vettünk részt benne, ahogy nekünk jó volt. Szerintem ez minden fesztiválra, rendezvényre igaz, hogy a sokszínűségét a magunk javára fordítva pont annyit kapjunk tőle, amennyire nekünk szükségünk van. Mi egy szép balatoni estét, egy kellemes vacsorát és egy profi koncertet kaptunk, meglepő találkozásokkal és baráti pillanatokkal tarkítva.

Az eseménnyel Zamárdi is nyert, az idei évtől – a környezettudatosság jegyében – hagyományteremtő szándékkal faültetés programot hoztak létre a szervezők, mostantól évi 10 fát ültetnek majd el a fellépő magyar és külföldi sztárok. A terv az, hogy a réztáblákkal jelölt fákból évek alatt egy kellemes liget váljék.

sound nap

Tags:

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Örömteli és egészséges étkezések

Nagyon örültem, hogy a mai sajtótájékoztatóra Zsófi is velem tartott. Bár kiskoruk óta tudatos emberré próbálom nevelni őket, legyen szó az élet bármely területéről, egy kamasz könnyen befolyásolható, így sokszor elbizonytalanodik a kapott értékrendben, és a benne épp kialakulóban lévő sajátjában is.

Ez különösen igaz a táplálkozásra, amelyhez – akár a focihoz – szinte mindenki ért, mégis kevesen szelektálnak megfelelően a médiumokból ránk ömlő információtengerből, és kevesen képesek az életmódjukat önmaguk örömére alakítani. Azaz sokszor inkább béklyóként élik meg az egészséges életmódra való törekvést, amiből csalónapokkal, kis bűnözésekkel tekintgetnek kifele, ahelyett, hogy úgy alakítanák át az étkezéseiket, hogy azok a teljesség érzésével ajándékozzák meg.

A lelki egészség szorosan összefügg a testi egészségünkkel, az életmódváltások, az egészséges életmód utáni vágy esetében is azok a jó döntések, amelyeket kifejezetten mi magunk hozunk meg, de nem egy holnaputánra remél beach body illúzióját üldözve, hanem azért, hogy testileg és lelkileg is egyensúlyba kerüljünk.

Hogyan tudunk jó döntéseket hozni? Hogyan lehet egy életmódváltás valóban több mint egy közepesen drasztikus – akár jojó-effektusba is fulladó – fogyókúra? A kulcsszó a tudatosság és az idő.

  1. Tervezzünk előre!

 Az egészséges táplálkozás már az étkezés előtt megkezdődik a tudatos menütervezéssel, bevásárlással. Ezzel elkerülhető az éhesen történő impulzusvásárlás, amikor otthon döbbenünk rá, hogy mennyi felesleges, az életmódunktól elütő alapanyaggal, élelmiszerrel gazdagodtunk.

Ugyancsak jó, ha előre elkészítünk néhány ételt, akár csak fázisaiban is, azaz ledinszteljük a másnapi leveshez a gombát, bepácoljuk a húst, beáztatjuk a csicseriborsót.

Ha még szokatlan az új módszer, amely szerint az étkezésünket tervezzük, akkor jó, ha legalább egy hétre előre gondolkodunk, szigorúan papíron, vagy appban.

Szintén fontos, hogy legyenek jolly joker alapanyagaink, termékeink, amelyeket akkor is elő tudunk húzni, ha épp valamiért nem sikerült felkészülnünk az adott napra. Erre ideális egy jól összeállított smoothie, vagy egy izgalmas ízkombinációjú növényi ital. Azaz tegyünk azért, hogy csak és kizárólag jó kompromisszumokat kelljen kötnünk.

cola1

  1. Tűzzünk ki reális célokat magunk elé! 

Ha eleve stresszes az életünk, ne tetézzük a bajt azzal, hogy teljesíthetetlen elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, ami további feszültséget szül bennünk. Őszintén gondoljuk át –  írjuk is le magunknak –, hogy mi az, amit reálisan be tudunk tartani ahhoz, hogy egészségesebben éljünk.

Ne akarjuk a lehetetlent, nem kell mindent elsőre és tökéletesen megcsinálni. Az étrendünkön változtassunk apró lépésenként, így biztosan könnyebb lesz hozzászoknunk. Ha szívesen színesítjük a folyadékfogyasztásunkat üdítőkkel, ügyeljünk arra, hogy ezt mértékletesen tegyük, válasszunk belőle kis kiszerelést, és kóstoljuk meg kedvenceink alacsony cukortartalmú, vagy cukormentes verzióit. Nagyon figyeljünk a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztására is – el se hinnénk, hogy hányszor hisszük magunkat éhesnek, amikor a szervezet csak a szomját jelzi. Ne várjuk meg ezt az érzést, mindig időben, azaz gyakran igyunk.

  1. Fogalmazzuk meg az elvárásainkat

Nagyon fontos, hogy gondolkozzunk el azon, szeretjük-e az adottságainkat, alapvetően vigyázunk-e magunkra, illetve mit kellene tennünk ahhoz, hogy elégedettek legyünk önmagunkkal. Fogalmazzunk meg reális elvárásokat, ezzel máris egy lépéssel közelebb jutunk célunkhoz.

  1. Mindig nézzük meg a címkét! 

Senki sem születik dietetikusnak, de rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, hogy számos témában kiokosítsuk magunkat. Ha csak kis lépések hiányoznak ahhoz, hogy egészségesen étkezzünk, akkor érdemes a rendelkezésre álló segítséget használni. Tipikusan ilyen az élelmiszereken található címke, amelynek értő olvasásával rengeteg buktató elkerülhető. A címkén megnézhetjük a termék összetevőit és más információkat, a címke többek között tartalmazza a tápanyagtartalmat, az egységnyi kalóriatartalmat, illetve ételallergia esetében elengedhetetlen tudni, hogy van-e olyan összetevő a termékben, amelyre allergiásak vagyunk. Ennek értelmezésében segít például az Okoscimke.hu oldal.

  1. Tanuljuk meg kezelni a kudarcokat is

Az életmódváltásban is vannak hullámvölgyek. Nem feltétlen azért mert nem akarjuk, vagy nem tudjuk betartani az általunk kitűzött célokat, terveket, vis maior alapon is történhet velünk olyan, hogy egyszerűen nem tudunk a megfelelő minőségben étkezni. Kell egyfajta rugalmasság a helyzettel és magunkkal szemben is, hogy ezeket kezelni tudjuk, hiszen egy alkalomtól nem változnak meg a célkitűzéseink, és az eddig elért eredményeink is a mieink maradnak.

cola2

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Ésszel fussuk fittre magunkat!

Negyvenes énkép

avagy

Ésszel fussuk fittre magunkat!

A negyvenes kort mindenki másképp éli meg. Ha csak a nőre koncentrálunk, már hatalmas az olló, hiszen van, akinek már kirepültek a gyerekei, s mire a 45 környékére ér, már az utána jövő generáció után is létrejött egy, azaz nagymamává vált. Sokan az aktív szülőség éveit élik kis- és nagykamaszokkal körülvéve, mások pedig épp most értek révbe, alapítanak családot. Ezek mind negyvenes nők.

Ezek a nők már igencsak céltudatosak, azaz nem pusztán belepislognak reggel a tükörbe, hanem tudják, hogy milyen képet várnak el a tükörtől, és ezért a legtöbbjük tud és akar is tenni.

Éppen ezért a negyvenes korosztály számára bizony jelentős mértékben felértékelődik a sport. A minőségi sport, amely nem csak lelazít, kikapcsol, átmozgat, fejben átmos, hanem ami megfelelő módon karban tartja a szervezetet. Sokan kifejezetten a súlyzós edzésekre kezdenek hajtani, a megőrzendő sziluett, a szép felkar és a fittség jegyében, mások a jógában, pilatesben keresik a tökéletes alak és a szellemi egyensúly megőrzésének lehetőségét, amíg egy réteg szinte biztosan a futás felé fordul.

A futás, a magányos, önmagunkkal töltött idő, a különféle kihívások, versenyek, az egyre nagyobb távok, egyre messzebbi maratonok kitűzése ennek a korosztálynak a sajátja, sokan nem csak egészségmegőrzési célból, hanem kifejezetten mentális okok miatt választják a futás. Van, aki számára a futás a sporton túl valódi hobbivá nemesedik, amelyhez már hozzáigazítja a nyaralását, amely alakítja, befolyásolja a baráti körét, amely kitölti a szabadidejének egy jelentős részét.

Abban az esetben, ha negyven felett kezdünk bele a futásba, akkor tartsunk szem előtt néhány fontos dolgot:

  • Nem biztos, hogy jól mérjük fel önmagunk az általános egészségi állapotunkat, így a nagy elhatározások és például egy futópad beszerzése mellett fontos, hogy egy igen alapos kivizsgálásnak is vessük alá magunkat, hogy a futás, a kocogás valóban hozzáadott érték legyen az életünkbe, ne sérüljünk le feleslegesen.
  • A cipő a legfontosabb. Nagyon szép, mutatós szettekben fotózzák a magazinok a sportolóikat, sőt a parkban is sokszor az az érzése az embernek, hogy a kifutón van és a nem a futópályán, de az első lépések megtételéhez, főleg az otthoni futógépek esetében bőven elég, ha egy jó minőségű futócipőt választunk. A cipőt javasolt szakboltban, eladóval egyeztetve, többet felpróbálva megvenni, nagyon sokat számít, hogy miben fogunk futni, a lábunk cipőbeli helyzete az egész testünkre kihatással lesz. A cipő kiválasztásánál nem csak az a fontos, hogy milyen terepen, azaz padon fogunk futni, de számítanak a bokák állapota, illetve a futó testsúlya is.
  • Nem kell rögtön maratont futni, sőt érdemes először gyalogló tempót választani, amelyet kisebb etapokra lehet bontani, s közéjük beilleszteni fél perc-másfél perc intenzív futást, majd utána visszaállni a gyaloglásra. Erre tökéletesen alkalmas az OTO Antelope gép, amelyen könnyedén követhetjük az időnket és alakíthatunk a választott tempón. A gyaloglások közötti futások idejét pedig szép lassan növelni, így a terhelés sokkal egyenletesebben megy végbe, nem fogunk lesérülni. Nem mellesleg azért is ajánlom jó szívvel ezt a futópadot ajánlom, mert egyrészt rendelkezik ízületkímélő rendszerrel, másrészt ha nincs külön edzőtermünk vagy fitness szobánk, akkor se rontja el a nappali összképét egy csúnya, ormótlan masina, hiszen ha nem használjuk akkor összecsukva, kis helyen, akár függőlegesen is tárolható (nálam egy szekrényben lakik, szép csendben, de olyan mutatós, hogy nem feltétlen kell elpakolni).

oto2

  • Ugyancsak ebbe a pontba tartozik, hogy ne terheljük túl magunkat. A negyven fölött elkezdett sportolásra, futásra is igaz, hogy a terhelhetőségünk a korral romlik, lineális módon lassulunk az évek folyamán, azaz ne kergessünk felesleges álmokat, a lehető legtöbbet hozzuk ki a sportból, úgy, hogy közben odafigyelünk a szervezetünk visszajelzéseire és nem valamifajta esztelen célt üldözünk.
  • Ne fussunk egymást követő napokon, inkább iktassunk be valamilyen más mozgásformát. Tökéletes választás az izmok nyújtására, ellazítására teljességgel alkalmas jóga. A gerincjóga feladatai a kezdők számára is követhetők, nem megterhelők és szépen lenyújtják az otthoni vagy terepen történő futáskor meghúzott izmokat.
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS