You are here: Home > Termékekről > Hogyan teszteljünk élelmiszereket?

Hogyan teszteljünk élelmiszereket?

Ma már számtalan újságban, weboldalon találkozni különféle terméktesztekkel, de vajon tudjuk, hogy hogyan kell valójában tesztelni? Mik azok a kritériumok, amelyeknek nekünk magunknak is meg kell felelnünk ahhoz, hogy a teszt valamelyest objektív legyen?

A LIDL Magyarország újságírók számára tartott tesztjén alapvetően ezeket a szempontokat vették górcső alá, megmutatva a tesztelésben rejlő mélységeket és azt is, hogy milyen komplex munka a fogyasztói szokások, preferenciák megismeréséhez elengedhetetlen az érzékszervi-, fogyasztói vizsgálat. Ez a vizsgálat ugyanis a termékfejlesztés motorja, aminek legalább három alapvető feltételnek meg kell felelnie ahhoz, hogy az eredmények a lehető legmegbízhatóbbak legyenek.

A tesztelés három alappillére: a fogyasztó, a minta és a módszertan.

  1. Résztvevők – fogyasztók

Az érzékszervi tesztek ugyanis nem azok. Ízérzékelésünk és egyéni preferenciáink nagymértékben eltérnek vagy eltérhetnek, így egy-egy termék teljesen mást válthat ki belőlünk még abban az esetben is, ha közel azonos lelkesedéssel vetjük magunkat bele a gasztronómiai élményekbe, mint a velünk együtt tesztelő csapattársaink.

A tesztelés előfeltétele a jó ízérzékelés, azaz, hogy képesek legyünk – akár nagy hígítás mellett is – felismerni a savanyú, a keserű, a sós és az édes ízeket, és a placebo teszttel se lehessen megvezetni. Bár első hallásra könnyűnek tűnik, egy bizonyos hígítás után már a legtöbbünk számára legkönnyebben felismerhető keserű íz sem hoz azonnal bizonyosságot. Az ízekre való érzékenység mindenkinél eltérő, de szerencsére tanulható, érzékenyíthetők vagyunk, képesek egyre jobban felismerni a négy alapízt.

Nehezebb, mint gondolnánk.

Nehezebb, mint gondolnánk.

  1. Környezeti feltételek – minta előkészítése

Az is fontos szempont, hogy milyen környezetben vizsgáljuk a termékeket, célszerű azonos platformon keresztül kapcsolódni a termékhez, azaz azonos megvilágítás, tálalás, mennyiség legyen minden egyes tétel esetében. Szintén meghatározó a termék előkészítésénél az egyenletes hőfok, bizonyos italok és ételek ajánlott elkészítést követő tesztjénél nagyon fontos, hogy a lehető legideálisabb pillanatban történjen a teszt.

Kérdés még, hogy a teszt csak ízekre, aromára, illatra, fogyasztáskor megfigyelhető jellemzőkre korlátozódik csupán, vagy figyelembe vesszük a termék külalakját, azaz próbáljuk azt is felmérni, hogy egy-egy tétel mennyire lehet vonzó a vevő számára. Ez is rendkívül fontos, a cikk írója szerint egyértelmű összefüggés mutatható ki az adott termékcsoport külalakra felállított rangsora és az érzékszervi vizsgálatot követően kialakult rangsor között.

Teszthelyszín

Teszthelyszín

  1. Módszertan

Ha ezek felismerése már megy, akkor a tesztelés előtt meg kell határozni, hogy az adott termék milyen profilját szeretnénk vizsgálni, melyek azok a sarokpontok, amelyek mentén – az egy adott kategóriába eső – termékeket össze tudjuk hasonlítani.

Nem elhanyagolható szempont a mennyiség sem, hat mintánál többet egy körben nem érdemes a résztvevők számára bemutatni, ha ennél nagyobb a teszt, akkor szünetekkel tarkítva javasolt a tesztet végrehajtani.

Kódszámok és termékek

Kódszámok és termékek

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Comments are closed.